تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1403 - 2:24
کد خبر : 47085

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

الهه جعفرزاده: علائم آلرژی غذایی ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت یا حتی چند روز بعد از مصرف یک ماده غذایی حساسیت‌زا ظاهر شوند. تورم زبان، دهان یا صورت، دشواری در تنفس، فشار خون پایین، استفراغ، اسهال، بثورات و خارش پوستی برخی از این علائم هستند. در موارد شدید، آلرژی غذایی می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود؛ که یک واکنش آلرژیک جدی است و ممکن است منجر به مرگ شود. آنافیلاکسی معمولاً با علائمی همچون ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و مصرف برخی داروهاست.

کدام مواد غذایی حساسیت‌زا هستند؟

۱. شیر گاو

آلرژی به شیر گاو یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های دوران کودکی است که ۲ تا ۳ درصد از نوزادان و کودکان نوپا را مبتلا می‌کند. حدود ۹۰ درصد از کودکان تا ۳ سالگی به این ماده حساسیت دارند. این امر در بزرگسالان نیز شایع است، اما به میزان کمتر.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

۲. گندم

آلرژی به گندم یک پاسخ آلرژیک به پروتئین‌های موجود در گندم است. این آلرژی ممکن است علائمی مشابه بیماری سلیاک و عدم تحمل غذایی مانند حساسیت به گلوتن غیر سلیاک ایجاد کند. واکنش‌های آلرژیک به پروتئین می‌تواند شدید و گاهی کشنده باشد. بیماری سلیاک نیز در صورت عدم تشخیص ممکن است منجر به مرگ شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، باید از مصرف گندم و سایر غلات حاوی پروتئین گلوتن خودداری کنند.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

۳. آجیل درختی

آلرژی به آجیل درختی حساسیت به برخی از آجیل‌ها و دانه‌هایی است که از درخت به عمل می‌آیند. برخی از نمونه‌های آجیل درختی عبارتند از: بادام‌، پسته، دانه کاج و گردو. اگر به هر نوع آجیل درختی حساسیت دارید، بهتر است از مصرف تمام آجیل‌های درختی و محصولات غذایی تهیه‌شده با این آجیل‌ها خودداری کنید. حساسیت به یک نوع آجیل درختی خطر ابتلا به آلرژی به انواع دیگر آجیل درختی را افزایش می‌دهد.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

۴. سویا

آلرژی به سویا، ناشی از وجود پروتئین در این ماده غذایی است. بدین ترتیب تمام محصولات مشتق‌شده از سویا مانند شیر سویا و سس سویا نیز حساسیت‌زا هستند. از آنجایی که سویا در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، خواندن برچسب مواد غذایی مهم است. مانند سایر آلرژی‌ها، تنها راه درمان آلرژی به سویا اجتناب از مصرف آن است.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

۵. بادام زمینی

مانند آلرژی به آجیل درختی، آلرژی به بادام زمینی بسیار رایج است و می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید و حتی مرگ شود. علت اصلی حساسیت به بادام زمینی ناشناخته است. با این حال، افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی به بادام زمینی دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

۶. کنجد

در سال ۲۰۲۱، سازمان غذا و داروی امریکا، به طور رسمی کنجد را به عنوان یک آلرژن غذایی معرفی کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که واکنش آلرژیک به کنجد ممکن است در افرادی که به بادام زمینی و آجیل درختی حساسیت دارند نیز رخ دهد.

این ۶ ماده غذایی حساسیت‌زا هستند

بیشتر بخوانید:

۵ روش برای تسکین علائم آلرژی فصلی

این ماده را از برنامه غذایی خود خط بزنید/ تیرامین چیست؟

قهوه بخورید اما نه تحت این شرایط!

آخرین وعده غذایی را چه زمانی بخوریم؟/ اعلام ۵ دلیل علمی

منبع: healthline

۴۷۲۳۲

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

قیمت آنلاین ارزهای دیجیتال
قیمت آنلاین ارزها و سکه