تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403 - 18:30
کد خبر : 47976

رکورد ریالی قیمت بیت کوین در کیف پول شکست

رکورد ریالی قیمت بیت کوین در کیف پول شکست


متاسفانه اقتصاد تورمی ایران روز به روز موجب فقیرتر شدن مردم جامعه ما شده است. برای درک بهتر سطح تورم حاکم بر اقتصاد ایران بد نیست یک نگاه مقایسه‌ای به قیمت دلار در سال ۱۳۹۲ داشته باشیم. در سال ۱۳۹۲ قیمت هر ۱ دلار برابر با ۳ هزار تومان بود و قیمت هر واحد بیت کوین در این سال (۲۰۱۴) برابر بود. با ۴۳۶ دلار و اگر فردی قصد سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین را داشت می‌توانست با پرداخت ۱ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان مالک یک واحد بیت کوین گردد. حال نرخ دلار در اواخر سال ۱۴۰۲ به رقم باور نکردنی ۶۰ هزار تومان و قیمت هر واحد بیت کوین نیز به بالای ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.

حال فردی را تصور کنید که در سال ۱۳۹۲ دارای سرمایه ۹۰۰ میلیون تومانی (معادل ۳۰۰ هزار دلار در آن سال) بوده و این سرمایه را به صورت راکد ۱۰ سال در بانک نگه داشته است؛ وی با این که در عمل به سرمایه خود دست نزده است، با این وجود فقیرتر شده و قدرت خرید قبلی خود را از دست داده است! چراکه با قیمت فعلی دلار وی فقط دارای ۱۵ هزار دلار است و این در حالی بوده که وی کل این ۹۰۰ میلیون تومان را نگه داشته و از آن برای پرداخت هزینه‌ای استفاده نکرده است! اما اگر این فرد در آن زمان با سرمایه خود ۶۸۸ واحد بیت کوین خریداری می‌کرد، وضعیت وی الان چگونه بود؟ در چنین حالتی سرمایه ۳۰۰ هزار دلاری وی به رقم ۵۰ میلیون و ۲۲۴ دلار (معادل ۳ هزار و ۱۴ میلیارد تومان) می‌رسید!

کاملاً درست متوجه شده‌اید، سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین در ایران نه تنها سرمایه شما را از افت ارزشی که هیچ نقشی در آن نداشته‌اید محفوظ نگه می‌دارد، بلکه با سودهای نجومی که عایدتان می‌کند شما را به یکی از ثروتمندترین افراد جامعه نیز تبدیل خواهد کرد. البته امروزه برخی از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود به سراغ خرید طلا رفته‌اند که چنین امری اولا با توجه به خطراتی که در نگهداری طلا و همچنین احتمال تقلبی بودن طلای خریداری شده وجود دارد چندان مقرون به صرفه نیست!

طلا یا بیت کوین؟ مسئله این است!

نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار در سال ۱۳۹۲ در بازار داخلی ۹۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در حال حاضر نیز به ۳ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسیده است. در این که طلا گزینه‌ای برای پوشش تورم بوده شکی وجود ندارد و از دیرباز اولین گزینه مردم برای سرمایه‌گذاری و مقابله با تورم، خرید طلاست؛ اما این موضوع در چند سال گذشته و به ویژه از سال ۲۰۲۰ که بر اساس نمودارهای قیمتی همبستگی قیمتی ۷۰ درصدی میان قیمت طلا و بیت کوین وجود دارد، تغییر یافته و بسیاری از افراد بیت کوین را جایگزین طلا کرده‌اند. این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها قابلیت تقسیم‌پذیری بیت کوین است.

احتمالاً تاکنون این مسئله را تجربه کرده‌اید که برای حفظ ارزش سرمایه خود قصد خرید طلا را داشته‌اید؛ ولی به دلیل محدود بودن بودجه در نظر گرفته شده و در دسترس نبودن طلا، موفق به خرید طلا نشده‌اید؛ خوشبختانه چنین موضوعی در خرید بیت کوین وجود ندارد و با آن مواجه نخواهید شد. علت این موضوع به ویژگی تقسیم‌پذیری بیت کوین مربوط می‌شود. هر ۱ واحد بیت کوین از ۱۰۰ میلیون ساتوشی شکل گرفته و اگر توان مالی کافی برای خرید ۱ بیت کوین را ندارید، می‌توانید به اندازه معادل سرمایه خود ساتوشی خریداری کرده و به نسبت دارایی سرمایه‌گذاری شده از تغییرات قیمتی بیت کوین سود به دست آورید.

نکته مهم در سرمایه‌گذاری روی بیت کوین

احتمالا با مطالعه مطالب فوق تصمیم گرفته‌اید هر طور که شده وارد بازار رمزارزی بیت کوین شوید و از نوسانات قیمتی موجود در آن برای کسب سود استفاده کنید؛ در این که سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین گزینه بسیار خوبی برای حفظ ارزش پول نقد و کسب سود است شکی وجود ندارد ولی کلیه تجار، سرمایه‌گذاران و تریدرهای موفق در زندگی مالی خویش از یک نکته و اصل مهم تبعیت می‌کنند و آن دوری از تصمیمات هیجانی در روند معاملات است. تصمیمات هیجانی ممکن است شما را درگیر فومو یا فاد حاکم بر بازار کرده و به دلیل آن که در روانشناسی معامله‌گری با ضعف مواجه هستید، شما را در دام ضررهای هنگفت و غیرقابل تحمل گرفتار نماید.

هدف از گفتن این مقدمات این بود که بدانید لازمه ورود صحیح به معاملات بیت کوین، یادگیری دقیق نحوه تحلیل و آشنایی با اصطلاحات موجود در بازار کریپتوکارنسی است. برای این منظور می‌توانید از مطالب آموزشی بلاگ صرافی کیف پول من که جامع‌ترین بلاگ آموزشی فارسی زبان موجود در کشور در حوزه رمزارزهاست استفاده کنید.

پس از یادگیری نحوه معامله بیت کوین نیز در تصمیم‌گیری میزان سرمایه‌ای که قصد وارد کردن آن به چنین بازاری را دارید، محتاطانه عمل کنید و صرفاً آن بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنید که تحمل از دست دادن آن را دارید تا اگر برخلاف انتظارتان روند بازار آن طور که پیش‌بینی کرده بودید حرکت نکرد، چندان متحمل پرداخت خسارات سنگینی نشوید.

نحوه خرید بیت کوین در ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

قیمت آنلاین ارزهای دیجیتال
قیمت آنلاین ارزها و سکه