تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1403 - 3:10
کد خبر : 49537

کشف اولین شواهد از سندرم داون در نئاندرتال‌ها

کشف اولین شواهد از سندرم داون در نئاندرتال‌ها


بیش از ۱۴۶ هزار سال پیش، نئاندرتال‌ها برای مدتی کوتاه ساکن غار کووا نگرا در اسپانیا شدند و پرندگان و حیوانات دیگر را شکار کردند. انسان‌شناسانی که روی استخوان‌های به‌جامانده از آن‌ها مطالعه می‌کردند، به مورد عجیبی برخوردند: بخشی از جمجمه که استخوان‌های گوش داخلی در آن فقط چند سانتی‌متر بود و به کودکی حدودا شش ساله تعلق داشت.

استخوان، ناهنجاری‌های کوچکی را نشان می‌داد که امروزه بیشتر در افراد مبتلا به سندرم داون دیده می‌شود. دانشمندان در مجله‌ی Science Advances گزارش کردند این کودک احتمالا دچار سندرم داون و همچنین ناشنوایی بود. به‌این‌ترتیب، کودک نئاندرتال قدیمی‌ترین مورد شناخته‌شده از سندرم داون به‌شمار می‌رود. اگر یافته‌ها تایید شود، به شواهد موجود دراین‌باره افزوده می‌شود که نئاندرتال‌ها از اعضای آسیب‌پذیر جامعه خود مراقبت می‌کردند.

سندرم داون در مردم امروزی توسط نسخه اضافه‌ای از کروموزوم ۲۱ ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب بروز مشکلات سلامتی مختلف و تاخیر در رشد ازجمله ناشنوایی کامل یا کم‌شنوایی شود. شدت این وضعیت می‌تواند متفاوت باشد‌؛ اما بسیاری از علائم آن ممکن است در شرایط زندگی خانواده‌های ماقبل تاریخ  چالش‌برانگیزتر بوده باشد.

نئاندرتال‌ها از اعضای آسیب‌پذیر جامعه خود مراقبت می‌کردند

اسکن‌های با وضوح بالا از استخوان کوچک گوش داخلی، فضای مارپیچی را نشان می‌دهد که به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از استخوان گوش داخلی نئاندرتال‌های دیگر است. پژوهشگران می‌گویند این ناهنجاری همراه با سایر ساختارهای غیرعادی در گوش داخلی به وضوح نشان می‌دهد کودک مبتلا به سندرم داون بوده است. پژوهشگران امیدوارند بتوانند دی‌ان‌ای را از بقایای کودک نئاندرتال بازیابی کنند تا تایید کنند وی حامل نسخه اضافی از کروموزوم ۲۱ بوده است.

اگر ناهنجاری‌های استخوانی مشاهده‌شده در نئاندرتال‌ها به همان نتیجه‌ای منجر می‌شد که امروزه در انسان‌ها دیده می‌شود، توانایی کودک برای برقراری ارتباط با اعضای دیگر گروه محدود می‌شد و ممکن بود به علت مشکلات تعادل و سرگیجه، از محدودیت در راه‌رفتن نیز رنج ببرد.

سایر علائم داون که در استخوان قابل مشاهده نیستند، مانند دشواری تغذیه از شیر مادر نیز ممکن است خود را نشان داده باشند. درنتیجه، این واقعیت که کودکی با این شرایط تا شش سالگی زندگی کرده است، نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها منابع و زمان بیشتری را صرف کمک به زنده‌ماندن او کرده بودند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

قیمت آنلاین ارزهای دیجیتال
قیمت آنلاین ارزها و سکه